L’educació dels pares influeix en la manera com els fills fan servir internet?

Dulce Manzano i María Fernández-Mellizo, Universidad Complutense de Madrid (UCM)
Adaptació: Sílvia Galilea i Carina Bellver (StoryData)

La bretxa digital, entesa com el conjunt de desigualtats en l’accés i l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), redueix la igualtat d’oportunitats dels ciutadans. No es tracta d’una problemàtica recent; els investigadors socials l’estudien des de la dècada de 1990. Per tal d’examinar les raons que expliquen les desigualtats, aquest article analitza els patrons d’ús de les TIC per part dels estudiants espanyols d’ESO i demostra que els fills de pares amb estudis universitaris es connecten menys a internet quan són a casa. D’altra banda, aquesta població empra els diferents dispositius digitals més amb finalitats educatives que no pas amb finalitats d’oci.
Punts clau
       Els alumnes de famílies amb un nivell educatiu més alt fan servir les noves tecnologies d’una manera més moderada. En concret, els fills de pares universitaris o amb estudis superiors dediquen menys temps a internet.
       Com més alt és el nivell educatiu dels pares, més gran és també la propensió dels alumnes a fer servir les noves tecnologies amb finalitats educatives.
       El nivell econòmic de la família, en canvi, és la clau d’accés a les noves tecnologies i té, per tant, un efecte invers al del nivell educatiu dels pares. Una varietat més gran de dispositius a la llar pot provocar un augment de l’ús d’internet.
L'educació dels pares incideix en el temps de navegació per internet dels fills?

Autores

Dulce Manzano i María Fernández-Mellizo , Universidad Complutense de Madrid (UCM)
Adaptació: Sílvia Galilea i Carina Bellver (StoryData)

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Tecnologia, empresa i noves ciutats”

Cal humanitzar més la tecnologia? En aquest cicle coorganitzat amb la Fundació Knowledge Innovation Market Bcn (KIMbcn), debatrem sobre com la transformació digital ha de contribuir a la consecució d'objectius socials i mediambientals.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre tecnologia i societat (FS21-1B)

Aquesta convocatòria de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha tingut com a objectiu donar suport a projectes que, mitjançant la realització d’una enquesta, permetin obtenir dades sobre tecnologia i societat a Espanya.

Entrevista

«La cultura pertany a les classes altes. Costa d’atreure-hi les famílies amb nivells d’educació més baixos»

Com es pot augmentar el consum cultural de les noves generacions i, especialment, el de les famílies amb nivells educatius més baixos? Françoise Benhamou hi aporta algunes claus en aquesta entrevista.

Baròmetre

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació, per sexe

El consum cultural: qüestió de gust o de preu?

Aquest article de l’Observatori Social de ”la Caixa” analitza el paper que desenvolupen l’educació i la renda en la participació dels ciutadans en activitats culturals de naturalesa diversa.

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Educació

El nivell d’estudis a Espanya mostra més polarització que a la resta de la Unió Europea. Aquest indicador ofereix les dades que ho proven.

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

Educació

Quins factors augmenten la probabilitat d’abandonar els estudis? Les notes baixes no són l’únic indicador d’un abandonament educatiu prematur.

Sobreeducats i descontents? Avaluació de les conseqüències de la sobreeducació

Educació

A Espanya, el 20 % dels treballadors estan sobreeducats per a les funcions que desenvolupen. Aquest estudi analitza com aquesta situació redueix la satisfacció en l’àmbit laboral.