L’educació dels pares influeix en la manera com els fills fan servir internet?

Dulce Manzano i María Fernández-Mellizo, Universidad Complutense de Madrid (UCM); Adaptació: Sílvia Galilea i Carina Bellver (StoryData)

La bretxa digital, entesa com el conjunt de desigualtats en l’accés i l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), redueix la igualtat d’oportunitats dels ciutadans. No es tracta d’una problemàtica recent; els investigadors socials l’estudien des de la dècada de 1990. Per tal d’examinar les raons que expliquen les desigualtats, aquest article analitza els patrons d’ús de les TIC per part dels estudiants espanyols d’ESO i demostra que els fills de pares amb estudis universitaris es connecten menys a internet quan són a casa. D’altra banda, aquesta població empra els diferents dispositius digitals més amb finalitats educatives que no pas amb finalitats d’oci.
Punts clau
       Els alumnes de famílies amb un nivell educatiu més alt fan servir les noves tecnologies d’una manera més moderada. En concret, els fills de pares universitaris o amb estudis superiors dediquen menys temps a internet.
       Com més alt és el nivell educatiu dels pares, més gran és també la propensió dels alumnes a fer servir les noves tecnologies amb finalitats educatives.
       El nivell econòmic de la família, en canvi, és la clau d’accés a les noves tecnologies i té, per tant, un efecte invers al del nivell educatiu dels pares. Una varietat més gran de dispositius a la llar pot provocar un augment de l’ús d’internet.
L'educació dels pares incideix en el temps de navegació per internet dels fills?

Cicle de conferències: Societat connectada, individus aïllats

Hiperconnectats i, alhora, més aïllats que mai? Aquest cicle de conferències debat sobre el paper de la tecnologia a les nostres relacions socials.

Cicle de conferències: El biaix dels algoritmes

Els algoritmes, creats per ser usats en la intel·ligència artificial, també reprodueixen estereotipis i prejudicis. Reflexionem sobre això en aquest cicle de conferències.

Pot una intervenció psicològica a través d’internet promoure benestar en pacients amb fibromiàlgia?

Després d’una intervenció psicològica a través d’internet, el 39 % de les pacients amb fibromiàlgia que van participar en aquest estudi van reportar una millora moderada de l’estat d’ànim.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre tecnologia i societat (FS21-1B)

Aquesta convocatòria de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha tingut com a objectiu donar suport a projectes que, mitjançant la realització d’una enquesta, permetin obtenir dades sobre tecnologia i societat a Espanya.

Entrevista

«La cultura pertany a les classes altes. Costa d’atreure-hi les famílies amb nivells d’educació més baixos»

Com es pot augmentar el consum cultural de les noves generacions i, especialment, el de les famílies amb nivells educatius més baixos? Françoise Benhamou hi aporta algunes claus en aquesta entrevista.

Desigualtat d’oportunitats en el rendiment educatiu a Espanya i Europa

Desigualtat d’oportunitats en el rendiment educatiu a Espanya i Europa

Educació

Què hi ha darrere les desigualtats educatives? Els factors aliens als estudiats (com el gènere, la procedència o l’estatus econòmic i cultural dels pares) expliquen un 32 % de les diferències en el rendiment acadèmic.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Educació

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Educació

El nivell d’estudis a Espanya mostra més polarització que a la resta de la Unió Europea. Aquest indicador ofereix les dades que ho proven.