Despesa interior bruta en R+D (GERD) com a percentatge del PIB

La GERD (Despesa interior bruta en R+D, GERD per la sigla en anglès) indica la inversió en R+D d’un país, en els sectors públic i privat. Es considera que la despesa en R+D està relacionada amb la capacitat futura del país per innovar i generar creixement econòmic, sobretot quan són les empreses qui duen a terme la inversió. “La recerca i el desenvolupament experimental (R+D) comprenen el treball creatiu dut a terme de manera sistemàtica amb la finalitat d’augmentar el coneixement, inclòs el de l’home, la cultura i la societat, i la utilització d’aquest conjunt de coneixements per a noves aplicacions” (Manual de Frascati, edició de 2002, § 63).

La GERD inclou la despesa de les empreses, el govern, l’educació superior i la despesa privada sense finalitat de lucre en R+D. Inclou les despeses internes totals en R+D fetes dins d’un país, amb fons nacionals i que procedeixin de l’estranger, però exclou els pagaments per a R+D que es faci a l’estranger. La GERD tendeix a estar infrarepresentada en els països amb un percentatge alt de pimes i amb innovació en els sectors no manufacturers. En un nombre menor de països, les microempreses amb menys de 10 empleats, en què s’espera que l’activitat d’R+D sigui insignificant, s’exclouen de les enquestes d’R+D. No obstant això, aquest fet només condueix a un impacte menor en els agregats.

L’evolució de la ciència i la tecnologia a Espanya i Portugal

Ciència

La Unió Europea es va fixar l’objectiu que el sector empresarial inverteixi en R+D el 2 % del PIB. Com està sent la convergència d’Espanya i Portugal cap a aquesta meta?

Ja pots veure el col·loqui "Recerca i innovació a Espanya i Portugal"

Ciència

Quins són els factors decisius en els sistemes de recerca i innovació d'un país? I els vincles entre ciència i empresa? Pots veure aquí el vídeo del col·loqui que vam organitzar per debatre el tema.

Bones pràctiques

Els instruments de participació ciutadana en el marc de la innovació tecnològica

Ciència

Què opina la societat sobre els possibles impactes de la ciència i la tecnologia? Cal establir mecanismes de participació ciutadana per generar confiança i detectar punts de millora.