Ampliar i millorar la formació per a les persones ocupades: una necessitat

Andreu Lope, Universitat Autónoma de Barcelona

L’escassetat de recursos, la concentració excessiva de les accions formatives i la poca participació dels agents socials obstaculitzen l’eficiència de la formació per als ocupats, que no sembla que prepari prou bé els treballadors per als canvis que afectaran el món laboral.
Punts clau
       La formació dels treballadors és clau perquè les empreses mantinguin la competitivitat i s’adaptin als canvis en el camp productiu.
       La inversió en formació per als treballadors ocupats ha baixat un 50% des de les xifres anteriors a la crisi.
       La formació contínua dels treballadors ocupats es concentra a les grans empreses i beneficia els treballadors amb més qualificació prèvia.
La caiguda de la inversió en la formació per als ocupats

Formar els treballadors ocupats és un element vital per millorar-ne l’ocupabilitat i per adequar les seves capacitats als canvis en la feina i als requisits de les empreses. A llarg termini, el fet d’invertir en la formació dels treballadors desemboca en un increment de la productivitat i la competitivitat de les empreses.

No obstant això, la reducció dels pressupostos destinats a aquesta mena de formació n’ha limitat en gran manera la incidència. El pressupost de formació per a ocupats va augmentar progressivament fins als 1.545 milions d’euros el 2010. Després d’una dràstica retallada el 2012 (es va reduir fins als 951 milions), els lleugers augments posteriors no han permès de recuperar els imports anteriors al 2012: el 2015 el pressupost va ser de 1.069 milions d’euros.

Com veiem al gràfic, la retallada no ha afectat tant la formació contínua que ofereixen les empreses o l’adreçada als empleats públics, sinó la que ofereix l’Estat i les comunitats autònomes, l’anomenada «formació d’oferta».

Quina mena de formació contínua s’ofereix i qui se’n beneficia?

La crisi també ha afectat el tipus de formació contínua que les empreses ofereixen. Tot i que el nombre de participants en programes formatius ha augmentat lleugerament, els cursos oferts són cada vegada més breus. La formació contínua, a més a més, s’imparteix fonamentalment a les empreses grans i mitjanes (amb taxes de cobertura de més del 80% l’any 2016), mentre que és molt menys freqüent a les empreses petites (amb una taxa de cobertura que no arriba ni al 20%, un percentatge que fins i tot ha anat minvant els darrers anys). En general, reben més formació contínua els treballadors més qualificats i amb un nivell educatiu més alt.

Andreu Lope , Universitat Autónoma de Barcelona

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

L’ocupació a Espanya: prou lluny encara de l’economia del coneixement

El predomini de l’ocupació de baix valor afegit, una inversió escassa en innovació i unes condicions precàries per al treballador, allunyen Espanya de l’economia del coneixement. Com es pot fer capgirar aquesta situació?

La nova generació de tecnologies digitals a Espanya

La nova generació de tecnologies substituirà les feines més rutinàries? Descobreix l’impacte de l’automatització en el món laboral.

Estar a l’atur perjudica la salut mental?

Estrès, depressió, insomni, tensió, sensació d’inutilitat... Aquest article analitza com va afectar la salut mental dels treballadors la crisi econòmica i l’atur de llarga durada.

Amb feina, però pobres

Les dones i els joves són els més afectats per la "pobresa laboral", i ja era així abans de la crisi de la covid-19. Aquest article mostra que entre el 2010 i el 2014 el salari mitjà va disminuir un 5,2%.

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Educació

El nivell d’estudis a Espanya mostra més polarització que a la resta de la Unió Europea. Aquest indicador ofereix les dades que ho proven.

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

Educació

Quins factors augmenten la probabilitat d’abandonar els estudis? Les notes baixes no són l’únic indicador d’un abandonament educatiu prematur.

Sobreeducats i descontents? Avaluació de les conseqüències de la sobreeducació

Educació

A Espanya, el 20 % dels treballadors estan sobreeducats per a les funcions que desenvolupen. Aquest estudi analitza com aquesta situació redueix la satisfacció en l’àmbit laboral.