Publicador de continguts

El jovent espanyol i el portuguès fa servir el mòbil d’una manera diferent?

Gonzalo Fernández-Duval i Javier García-Manglano, Institut Cultura i Societat, Universitat de Navarra; Charo Sádaba, Facultat de Comunicació i Institut Cultura i Societat, Universitat de Navarra; Tiago Lapa i Gustavo Cardoso, Centre d’Investigació i Estudis de Sociologia, Institut Universitari de Lisboa
Investigació per encàrrec

L’anomenada generació Z, nascuda al voltant de l’any 2000, ha crescut en un context hipertecnològic, en què l’ús del mòbil ha esdevingut quotidià. Tot i que nombrosos estudis han investigat l’impacte de les pantalles en el benestar i les relacions dels joves, encara són pocs els que han explorat diferències entre països en l’ús del mòbil. Aquest estudi explora sis perfils d’ús del mòbil, així com les seves conseqüències per a la satisfacció i el benestar dels usuaris, en joves de 20 a 24 anys a Espanya i Portugal. Tot i que s’hi detecten diferències entre països –per exemple, els joves portuguesos estan lleugerament més satisfets amb les seves relacions personals, i els espanyols, amb la seva feina i oci–, els factors més fortament associats al benestar i el malestar dels joves tenen a veure amb les seves motivacions per fer servir el mòbil, més que amb el seu país de procedència.
Punts clau
       Espanya i Portugal tenen perfils d’usuari similars: moderats, hiperconnectats, organitzats, socialitzadors, impetuosos i escapistes.
       El grup més gran és el dels moderats: gairebé la meitat dels joves (42% a Espanya i 43% a Portugal) es corresponen amb aquest perfil.
       Els escapistes i hiperconnectats tendeixen més a un ús problemàtic del mòbil, mentre que els organitzats i moderats presenten un risc més baix d’utilitzar-lo de manera problemàtica.
       La satisfacció relacional és lleument més gran a Portugal que a Espanya, independentment del perfil d’ús del mòbil. El perfil socialitzador és, per a ambdós països, el que inclou joves més satisfets amb els seus familiars i amics.
       Els joves espanyols estan lleugerament més satisfets que els portuguesos amb la feina o els estudis i amb el temps lliure; la satisfacció amb el lleure és, per a tots els perfils i a ambdós països, inferior que amb la feina.
tipoDeUsoQDanAlMovilCAT_0.png

Actituds canvi climàtic i edat

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.

Violència en les relacions de parella entre adolescents

El 10,1% dels adolescents han estat víctimes de conductes de control en les relacions de parella.

Democràcia i intel·ligència artificial

En aquest cicle de conferències s’intentarà donar resposta als grans interrogants que planteja la intel·ligència artificial.

Què necessiten els joves

El jovent identifica com a factors clau la salut mental, la situació econòmica i les relacions socials.

Ciència

Trucades per suïcidi al 112?

Trucades per suïcidi al 112?

Ciència

Segons un estudi fet a València, les trucades per suïcidi al 112 van incrementar durant el període 2017-2022.