L’impacte asimètric de la crisi de la covid-19 en el mercat laboral europeu

Cesira Urzi Brancati, Songül Tolan, Enrique Fernández-Macías, Ignacio González Vázquez, Marta Fana i Sergio Torrejón Pérez, Centre Comú de Recerca de la Comissió Europea

L’impacte de la crisi del coronavirus en l’ocupació és clarament desigual, tant entre països com segons els sectors i els tipus de feina. Les mesures de confinament i les restriccions a l’activitat imposades han perjudicat en una mesura més gran l’ocupació en alguns països mediterranis, com ara Espanya. Pel que fa als treballadors, entre els més afectats trobem els que tenen sous més baixos, feines precàries, els joves i les dones.
Punts clau
       L’impacte de la crisi de la covid-19 en el mercat laboral és més intens en alguns països mediterranis com Espanya, ja que són els països amb una proporció més alta de llocs de treball en els sectors que s’han vist més afectats negativament per les mesures de confinament (hostaleria, lleure i serveis personals).
       L’impacte de la crisi es concentra en alguns dels grups més vulnerables del mercat laboral: treballadors amb salaris baixos i feines precàries, com també les dones i els treballadors joves.
       La crisi ha estès l’ús del teletreball a gran escala, a pràcticament totes les ocupacions i sectors que ho permeten. Alguns dels països més afectats per la crisi (incloent-hi Espanya i Itàlia) tenien, abans que esclatés, una prevalença comparativament baixa de teletreball.
Espanya, entre els països amb un percentatge més alt de llocs de treball tancats per la crisi de la covid-19

Espanya i Itàlia es troben entre els països més afectats per la crisi de la covid-19. Això s’explica perquè aquestes economies tenen una proporció més alta de llocs de treball en sectors que s’han vist obligats a interrompre la seva activitat a causa de les mesures de confinament: lleure i benestar, turisme, serveis personals, etc. Aquests sectors sumen fins al 14,2% del total d’ocupació a Espanya, mentre que la mitjana de la UE i el Regne Unit és del 9,9%. En contrast, els països del centre i el nord de la Unió tenen una proporció més elevada de llocs de treball en sectors actius (l’activitat dels quals no s’ha paralitzat) malgrat la crisi, ja que són essencials o permeten el teletreball, de manera que l’impacte del confinament sobre l’ocupació és més baix.

Autors

Cesira Urzi Brancati, Songül Tolan, Enrique Fernández-Macías, Ignacio González Vázquez, Marta Fana i Sergio Torrejón Pérez , Centre Comú de Recerca de la Comissió Europea

És possible ensenyar competències de ciutadania inclusiva en unes universitats més socials?

Com es pot fomentar l’empatia i l’ètica per promoure una ciutadania més inclusiva? Aquest experiment s’ha dut a terme en l’àmbit universitari i te n’expliquem els resultats.

Els dilemes democràtics de la pandèmia, un any després

Una amenaça a la salut pública, com una pandèmia, planteja dilemes democràtics. En quina mesura la ciutadania accepta restricció de llibertats, concentració de poder i lògica tecnocràtica en la presa de decisions?

Beneficis socials per programes

Un 23,1 % del PIB d’Espanya es destina a programes d’atenció a la gent gran, salut, atur, discapacitat, família, exclusió social i habitatge.

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Solidaritat intergeneracional

El 34,8 % dels avis d’Espanya s’ocupen habitualment dels nets, una xifra molt superior a la mitjana europea.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.