L’ocupació temporal i l’autoocupació tenen efectes negatius en el benestar dels treballadors

Maite Blázquez, Universidad Autónoma de Madrid, UAM; Ainhoa Herrarte, UAM; Ana Isabel Moro Egido, Universidad de Granada
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

L’augment de feines atípiques (autoocupació i ocupació temporal), afavorit per l’economia de plataformes digitals ('gig economy'), ha generat un ampli debat social. D’una banda, l'increment de la inseguretat laboral associada a aquesta mena de feines pot tenir un impacte negatiu en els nivells de benestar dels treballadors. D’altra banda, la flexibilitat i autonomia més grans que aquestes feines ofereixen pot tenir efectes positius en el benestar dels treballadors. Aquesta recerca mostra que les feines temporals i autònomes, estretament vinculades a la 'gig economy', tenen un impacte negatiu en el benestar dels treballadors, sobretot en termes de salut declarada. L’autoocupació és, també, la modalitat que implica un deteriorament més gran en aquesta dimensió del benestar.
Punts clau
       L’ocupació temporal i, sobretot, l’autoocupació redueixen el benestar dels treballadors.
       Els treballadors temporals i autònoms tenen uns nivells de salut un 37% més baixos que els dels assalariats permanents.
       Amb relació a la resta de dimensions del benestar, l’impacte de l’autoocupació i l’ocupació temporal és més moderat: s’acusa una reducció del 7% quant a la satisfacció amb la situació econòmica; del 9%, pel que fa a la satisfacció amb la feina i de prop del 15%, en relació amb la felicitat, la satisfacció general i la satisfacció amb el temps lliure.
       L’autoocupació té una prevalença més gran entre els treballadors de més edat i els homes, mentre que entre els joves i les dones predomina l’ocupació temporal.
       A Espanya, per comparació a la resta de la UE-15, es constata que hi ha una incidència més gran d’autoocupació i ocupació temporal, que el nivell formatiu de les persones que s’autoocupen és més baix i, que, per aconseguir feines més estables, les dones han de tenir més formació que els homes. Destaca, també, la diferència de 26 punts percentuals pel que fa a la incidència que té la feina temporal entre els més joves.
Els autònoms i els treballadors temporals declaren menys qualitat de vida que els assalariats permanents
ResumenCAT.png

Detecció de l’assetjament psicològic a la feina i el seu impacte negatiu en el benestar psicològic

El 11,2% de la població presenta una probabilitat elevada de patir una situació d'assetjament en el seu lloc de treball i poden desenvolupar un trastorn d'ansietat generalitzada. Com detectar possibles casos d'assetjament psicològic?

Com són les condicions laborals i de vida dels artistes i els professionals de la cultura?

Es pot viure de l’art? Segons aquest estudi, més de la meitat dels professionals perceben dificultats a l’hora de viure de la seva feina i el 60% declaren que guanyen menys de 1.500 euros. El col·lectiu més vulnerable són els artistes joves.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Entrar i sortir de la pobresa laboral a Espanya

Ja no n’hi ha prou amb tenir feina per sortir de la pobresa. Moltes llars, especialment amb menors, arrosseguen una pobresa laboral associada a salaris baixos o períodes d’inactivitat.

Risc de pobresa per a les persones en edat de treballar a Espanya

El risc de pobresa entre la població en edat de treballar va augmentar un 20 % durant la Gran Recessió. Quin paper hi tenen les transferències socials?

Desigualtat i sistemes de protecció social a Europa

Desigualtat i sistemes de protecció social a Europa

El sistema de protecció social espanyol és menys redistributiu que els d’altres països de la UE. Quines reformes podrien contribuir a reduir la desigualtat econòmica a Espanya?

Actituds tecnocràtiques a Espanya durant la pandèmia

Actituds tecnocràtiques a Espanya durant la pandèmia

En temps de crisi, els ciutadans s’estimen més adoptar un tipus de govern més tècnic? Segons aquest estudi, les actituds tecnocràtiques entre els espanyols van augmentar durant la pandèmia, especialment entre els votants de dretes.