L’ocupació temporal i l’autoocupació tenen efectes negatius en el benestar dels treballadors

Maite Blázquez, Universidad Autónoma de Madrid, UAM
Ainhoa Herrarte, UAM
Ana Isabel Moro Egido, Universidad de Granada
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

L’augment de feines atípiques (autoocupació i ocupació temporal), afavorit per l’economia de plataformes digitals ('gig economy'), ha generat un ampli debat social. D’una banda, l'increment de la inseguretat laboral associada a aquesta mena de feines pot tenir un impacte negatiu en els nivells de benestar dels treballadors. D’altra banda, la flexibilitat i autonomia més grans que aquestes feines ofereixen pot tenir efectes positius en el benestar dels treballadors. Aquesta recerca mostra que les feines temporals i autònomes, estretament vinculades a la 'gig economy', tenen un impacte negatiu en el benestar dels treballadors, sobretot en termes de salut declarada. L’autoocupació és, també, la modalitat que implica un deteriorament més gran en aquesta dimensió del benestar.
Punts clau
       L’ocupació temporal i, sobretot, l’autoocupació redueixen el benestar dels treballadors.
       Els treballadors temporals i autònoms tenen uns nivells de salut un 37% més baixos que els dels assalariats permanents.
       Amb relació a la resta de dimensions del benestar, l’impacte de l’autoocupació i l’ocupació temporal és més moderat: s’acusa una reducció del 7% quant a la satisfacció amb la situació econòmica; del 9%, pel que fa a la satisfacció amb la feina i de prop del 15%, en relació amb la felicitat, la satisfacció general i la satisfacció amb el temps lliure.
       L’autoocupació té una prevalença més gran entre els treballadors de més edat i els homes, mentre que entre els joves i les dones predomina l’ocupació temporal.
       A Espanya, per comparació a la resta de la UE-15, es constata que hi ha una incidència més gran d’autoocupació i ocupació temporal, que el nivell formatiu de les persones que s’autoocupen és més baix i, que, per aconseguir feines més estables, les dones han de tenir més formació que els homes. Destaca, també, la diferència de 26 punts percentuals pel que fa a la incidència que té la feina temporal entre els més joves.
Els autònoms i els treballadors temporals declaren menys qualitat de vida que els assalariats permanents

Autors

Maite Blázquez , Universidad Autónoma de Madrid, UAM
Ainhoa Herrarte , UAM
Ana Isabel Moro Egido , Universidad de Granada

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Bones pràctiques

L’efecte dels programes de jubilació anticipada sobre l’ocupació juvenil

Contràriament al que es desprèn d’una concepció força generalitzada, endarrerir la sortida del mercat laboral no disminueix l’ocupació juvenil, sinó que la podria impulsar.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.