Estar a l’atur perjudica la salut mental?

Lídia Farré, Universitat de Barcelona, IAE (CSIC), MOVE i IZA
Francesco Fasani, Queen Mary University of London, IZA i CEPR
Hannes Mueller, IAE (CSIC), Barcelona GSE i MOVE
Adaptació: Michele Catanzaro

L’atur de llarga durada és una causa probable de desordres mentals. Aquest article analitza com el col·lapse del sector de la construcció va deixar molts dels seus treballadors fora del mercat laboral durant llargs períodes. Alhora, segons una anàlisi de les enquestes nacionals de salut, aquestes persones van experimentar un gran empitjorament de la seva salut mental. La càrrega d’aquests desordres mentals és tan gran que fins i tot podria haver alentit la recuperació del conjunt de l’economia espanyola.
Punts clau
       Entre el 2006 i el 2011, cada vegada que la taxa de desocupació en la construcció augmentava 10 punts percentuals, els desordres mentals relatats pels treballadors expulsats del sector augmentaven entorn de 3 punts percentuals.
       En la crisi a Espanya no tan sols va augmentar l’atur, sinó també la seva durada. El 2006, el 2% de la població activa havia experimentat períodes de desocupació de més de dos anys. El 2011, aquest grup s’havia multiplicat gairebé per quatre i rondava el 8%.
       En el sector de la construcció, la incidència de l’atur de llarga durada es va multiplicar per 18: va passar del 0,1% de la població activa, l’any 2006, a prop de l’1,8%, el 2011.
       L’esclat de la bombolla immobiliària ofereix una oportunitat única per identificar els efectes de l’atur en la salut mental. Si una part prou gran de la població es troba en aquestes circumstàncies, s’afegeix un llast addicional per a l’enlairament d’una economia.
La desocupació afecta la salut mental

L’atur afecta la salut mental, o viceversa? Desocupació i mala salut mental estan relacionats. Tanmateix, els investigadors es pregunten si l’atur causa problemes mentals, o bé les persones amb problemes mentals tenen més probabilitat d’estar a l’atur. En el cas de la crisi espanyola, ateses les seves característiques extraordinàries, es pot concloure que el més probable és que l’atur afecti la salut mental dels treballadors, i no al revés.

Activitat

Cicle de conferències en CaixaForum Girona: Salut mental en infants, adolescents i joves. Una mirada comunitària

Com podem cuidar la salut mental en infants, adolescents i joves? Entorn educatiu, xarxes socials, recursos per promoure el benestar emocional… Quines eines i estratègies hem de fer servir?

Activitat

Cicle de conferències: Salut mental en infants, adolescents i joves: una mirada comunitària

Activitat

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.