L’autoocupació involuntària i dependent a Espanya

Raquel Carrasco, Universitat Carlos III de Madrid
Virginia Hernanz, Universitat d’Alcalá
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

Aquest estudi analitza els motius pels quals els treballadors decideixen treballar per compte propi i el grau de dependència econòmica d’un sol client. L’any 2017, la incidència de l’autoocupació a Espanya (exclòs el sector agrícola) era del 15%; el percentatge d’autoocupació involuntària, del 21,7% (totes dues proporcions sobre la mitjana europea), i la taxa d’autoocupació econòmicament dependent, del 3,6%. En els darrers anys ha crescut l’externalització, que ha comportat un augment en el nombre de falsos autònoms. Els resultats obtinguts són útils per comprendre el paper de l’autoocupació en l’economia i per dissenyar polítiques econòmiques pensades per a cada grup.
Punts clau
       La incidència de l’autoocupació a Espanya, exclòs el sector agrícola, va ser superior a la mitjana europea l’any 2017 (15% enfront d’11,9%) i s’havia mantingut gairebé estable en els deu anys anteriors.
       L’autoocupació involuntària a Espanya (21,7% dels autònoms) va superar la mitjana europea (16,9%) el 2017, mentre que l’autoocupació econòmicament dependent, és a dir, la dels autònoms que depenen d’un sol client, es trobava per sota de la mitjana europea (3,6% enfront del 8,4%).
       La incidència de l’autoocupació involuntària és més alta entre els joves, les persones amb un baix nivell d’educació, els treballadors del sector de la construcció i les persones amb feines poc qualificades.
       Pel que fa a l’autoocupació dependent, hi ha més incidència entre els homes, els immigrants, els joves, els treballadors poc qualificats i els treballadors del sector de la construcció.
       A les zones amb un producte interior brut (PIB) per càpita més alt hi ha menys autònoms, mentre que les comunitats autònomes amb unes condicions de mercat menys favorables mostren una incidència més alta d’autònoms involuntaris i dependents (les categories més vulnerables). A les comunitats amb una forta indústria manufacturera, hi ha més autònoms voluntaris no dependents.
L’autoocupació a Espanya supera la mitjana europea

Autors

Raquel Carrasco , Universitat Carlos III de Madrid
Virginia Hernanz , Universitat d’Alcalá

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Bones pràctiques

L’efecte dels programes de jubilació anticipada sobre l’ocupació juvenil

Contràriament al que es desprèn d’una concepció força generalitzada, endarrerir la sortida del mercat laboral no disminueix l’ocupació juvenil, sinó que la podria impulsar.

Sol·licitants i becaris del programa de beques de ”la Caixa”: qui són?

El programa de beques de la Fundació Bancària ”la Caixa”, que finança estudis de postgrau, té un gran impacte en les carreres dels seus beneficiaris. Qui les demana i quins factors en determinen la concessió?

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.