L’assetjament sexual entre adolescents: formes més prevalents i diferències de gènere

Virginia Sánchez Jiménez, Universitat de Sevilla; Noelia Muñoz Fernández, Universitat Loyola Andalucía
Projecte seleccionat en la Convocatòria de Recerca Social 2019 (LCF/PR/SR19/52540005)

L’assetjament sexual entre adolescents es considera un problema de salut pública internacional. Aquest article presenta els resultats d’un estudi que es va fer amb 1.026 adolescents sobre la prevalença de l’assetjament sexual cara a cara (tradicional) i en línia (a través d’internet i de les xarxes socials). S’hi descriuen els índexs d’implicació en l’agressió (nois i noies que alguna vegada van agredir sexualment altres adolescents) i en la victimització (adolescents que van rebre agressions) en els últims dos mesos. Les dades es van recopilar a partir de quaranta-cinc aules de set centres educatius d’ensenyament secundari entre el desembre del 2021 i el febrer del 2022. Els resultats indiquen que la prevalença de l’assetjament sexual se situa entre l’1,6% i el 28,4%, si bé hi ha comportaments específics que pràcticament arriben al 70%. L’assetjament sexual visual/verbal és la forma d’assetjament més freqüent, seguida de l’assetjament sexual en línia i, a més distància, del físic. Hi ha diferències de gènere importants: les noies tendeixen a ser les víctimes de l’assetjament sexual, mentre que els nois solen ser els agressors.
Punts clau
       Els comentaris, les bromes i els insults sexuals són els tipus d’assetjament sexual més freqüents entre la població adolescent. Gairebé 7 de cada 10 adolescents van ser objecte d’aquestes agressions, almenys ocasionalment.
       Abraçar o tocar amb intencions sexuals van ser els comportaments d’assetjament sexual físic més freqüents: 4 de cada 10 adolescents van afirmar haver patit aquestes agressions.
       Les sol·licituds sexuals per internet, com ara intentar parlar de sexe o demanar una foto íntima, van ser les agressions sexuals en línia més prevalents. Gairebé el 50% dels nois i noies que van participar en l’estudi van rebre aquestes peticions en el ciberespai.
       Dues de cada 10 noies van patir assetjament sexual físic i gairebé 3 de cada 10 van ser agredides en línia. En els nois, la prevalença va ser lleugerament inferior: una mica més d’1 noi de cada 10 va patir assetjament sexual físic i 2 de cada 10, en línia.
       Els índexs d’agressió sexual dels nois van duplicar els de les noies, tant cara a cara com en línia.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

Les dones tenen menys oportunitats de ser contractades?

Un experiment sobre discriminació de gènere constata que, en igualtat de condicions, les dones tenen un 30 % menys de probabilitats que les citin per a una entrevista de feina.

Dependència per a l’atenció personal

Quantes persones més grans de 65 anys tenen dificultats per fer alguna de les activitats bàsiques de la vida diària? Al nostre país, el 33% de les persones més grans de 65 anys tenen problemes per rentar-se sols.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.