Publicador de continguts

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

Maribel García Gracia i Albert Sánchez-Gelabert, Universitat Autònoma de Barcelona
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

L’abandonament educatiu prematur, a Espanya, afecta les persones que no continuen els estudis, tant si és al final de l’ensenyament obligatori com en el batxillerat o en la formació professional de grau mitjà. La taxa d’abandonament educatiu prematur es calcula per als joves d’entre 18 i 24 anys que no han assolit una titulació a l’ensenyament secundari superior i no continuen estudiant, i expressa profundes desigual-tats socials i de condicions d’escolarització. L’estudi en què es basa aquest article s’ha elaborat a partir de les dades de registre facilitades pel Depar-tament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, i ha permès seguir els itineraris formatius de 73.947 alumnes nascuts l’any 2001 a Catalunya. Els alumnes que van obtenir notes altes al final de l’ensenyament secundari obligatori (ESO) tenen una major presència en els itineraris d’estudis postobligatoris finalitzats, mentre que els que encara cursaven estudis postobli-gatoris van obtenir unes notes més baixes, i encara més els que van abandonar prematurament els estu-dis. Tot i la relació entre notes i itineraris, el baix rendiment no explica del tot l’abandonament educatiu: les probabilitats d’abandonament dels estudis per part de molts joves tenen a veure, a més a més, amb la precarietat econòmica i social dels progenitors i amb la concentració d’alumnat vulnerable i de nacionalitat estrangera en centres d’alta complexitat.
Punts clau
       L’abandonament educatiu prematur té lloc majoritàriament al final de l’ensenyament secundari obligatori (14%), però també al llarg de l’ensenyament postobligatori (7%), en particular, en la formació professional de grau mitjà.
       Dos de cada tres alumnes que abandonen l’educació secundària obligatòria acumulen retard edu-catiu, entès com el fet de no trobar-se un alumne en el curs que li correspondria per edat.
       Les notes baixes no expliquen del tot l’abandonament educatiu prematur: sis de cada deu joves que abandonen els estudis de manera prematura havien aprovat l’ESO.
       L’alumnat amb necessitats educatives especials, per raons socials o per incorporació tardana al sis-tema educatiu, està més present en els itineraris d’abandonament educatiu prematur que la resta de la població estudiada.
       Els alumnes escolaritzats en centres d’alta complexitat tenen el doble de probabilitats d’abandonar de forma prematura els estudis que els escolaritzats en altres centres.
abondonoEscolar2CAT_1.png

Educació efectes oportunitats jovent

Quin impacte té l’educació en l’accés del jovent al mercat laboral?, i en les oportunitats de participació social, cultural i esportiva?

Desigualtat en emissions de carboni a Espanya segons la renda i l’edat

Dinàmica pobresa a Espanya i altres països europeus

Les persones pobres tenen més probabilitatsde tenir una carència addicional i menys probabilitats de deixar de patir una que les persones que no són pobres.

Desigualtat i sistemes de protecció social a Europa

El sistema de protecció social espanyol és menys redistributiu que els d’altres països de la UE. Quines reformes podrien contribuir a reduir la desigualtat econòmica a Espanya?

Formació Professional Dual i inserció laboral a Catalunya

És l'FP Dual el model més avantatjós per a la incorporació laboral dels joves? Els graduats de la FP Dual treballen més dies a l'any i guanyen més.

Work4Progress de la Fundació ”la Caixa”

Bones pràctiques

Work4Progress de la Fundació ”la Caixa”

Educació

El programa Work4Progress de la Fundació ”la Caixa” pretén anar més enllà del suport a projectes aïllats promovent plataformes d’innovació social.