Educació compensatòria a primària: una mesura útil per als alumnes immigrants?

Marisa Hidalgo, Universitat Pablo de Olavide; Marianna Battaglia, Universitat d’Alacant
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

L’abandonament escolar prematur és un greu problema a Espanya. Els programes d’educació compensatòria adreçats a estudiants amb un rendiment baix i d’entorns socioeconòmic desafavorits podrien ser una política adequada per abordar aquesta qüestió. Els alumnes immigrants de primera generació representen una proporció important entre aquests estudiants. L’article mostra que aquestes intervencions només són efectives als centres en què els alumnes d’aquestes característiques no són més del 50%.
Punts clau
       L’abandonament escolar prematur és un dels principals problemes educatius a Espanya, i té una incidència més acusada entre els estudiants de col•lectius desafavorits (el 2019 aquesta taxa pujava al 35,7% per als alumnes immigrants, mentre que per als autòctons era del 14,7%).
       Els programes d’educació compensatòria persegueixen millorar els resultats d’estudiants procedents d’entorns desafavorits i amb un rendiment acadèmic baix. Les escoles en què s’apliquen presenten una proporció més alta de repetidors i d’immigrants, un nivell educatiu més baix dels pares i un nivell socioeconòmic baix de les famílies.
       Els programes d’educació compensatòria desenvolupats als centres d’educació primària de Madrid aconsegueixen beneficiar els alumnes immigrants només si la proporció d’aquest col•lectiu als grups participants no és elevada.

Europa, terra d’acollida per a tothom?

Som igual de solidaris amb tots els refugiats? En aquest cicle de conferències, coorganitzat amb l’Associació Catalana de Sociologia, analitzarem el paper d’Europa com a terra d’acollida.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre educació i societat

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” obre una convocatòria per donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre l’educació i la societat a Espanya.

Desigualtat d’oportunitats en el rendiment educatiu a Espanya i Europa

Què hi ha darrere les desigualtats educatives? Els factors aliens als estudiats (com el gènere, la procedència o l’estatus econòmic i cultural dels pares) expliquen un 32 % de les diferències en el rendiment acadèmic.

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Educació

El nivell d’estudis a Espanya mostra més polarització que a la resta de la Unió Europea. Aquest indicador ofereix les dades que ho proven.

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

Educació

Quins factors augmenten la probabilitat d’abandonar els estudis? Les notes baixes no són l’únic indicador d’un abandonament educatiu prematur.

Sobreeducats i descontents? Avaluació de les conseqüències de la sobreeducació

Sobreeducats i descontents? Avaluació de les conseqüències de la sobreeducació

Educació

A Espanya, el 20 % dels treballadors estan sobreeducats per a les funcions que desenvolupen. Aquest estudi analitza com aquesta situació redueix la satisfacció en l’àmbit laboral.