Educació compensatòria a primària: una mesura útil per als alumnes immigrants?

Marisa Hidalgo, Universitat Pablo de Olavide
Marianna Battaglia, Universitat d’Alacant
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

L’abandonament escolar prematur és un greu problema a Espanya. Els programes d’educació compensatòria adreçats a estudiants amb un rendiment baix i d’entorns socioeconòmic desafavorits podrien ser una política adequada per abordar aquesta qüestió. Els alumnes immigrants de primera generació representen una proporció important entre aquests estudiants. L’article mostra que aquestes intervencions només són efectives als centres en què els alumnes d’aquestes característiques no són més del 50%.
Punts clau
       L’abandonament escolar prematur és un dels principals problemes educatius a Espanya, i té una incidència més acusada entre els estudiants de col•lectius desafavorits (el 2019 aquesta taxa pujava al 35,7% per als alumnes immigrants, mentre que per als autòctons era del 14,7%).
       Els programes d’educació compensatòria persegueixen millorar els resultats d’estudiants procedents d’entorns desafavorits i amb un rendiment acadèmic baix. Les escoles en què s’apliquen presenten una proporció més alta de repetidors i d’immigrants, un nivell educatiu més baix dels pares i un nivell socioeconòmic baix de les famílies.
       Els programes d’educació compensatòria desenvolupats als centres d’educació primària de Madrid aconsegueixen beneficiar els alumnes immigrants només si la proporció d’aquest col•lectiu als grups participants no és elevada.

Autors

Marisa Hidalgo , Universitat Pablo de Olavide
Marianna Battaglia , Universitat d’Alacant

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Ecosistemes d’aprenentatge: innovació i col·laboració educativa”

Què és la formació dual? Com es pot assolir una educació inclusiva de debò? Què hem d’entendre per plataforma d’aprenentatge? Juntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-UPC) organitzem aquest cicle de conferències per tractar els nous ecosistemes de l’educació.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

És possible ensenyar competències de ciutadania inclusiva en unes universitats més socials?

Com es pot fomentar l’empatia i l’ètica per promoure una ciutadania més inclusiva? Aquest experiment s’ha dut a terme en l’àmbit universitari i te n’expliquem els resultats.

Percentatge de persones que, el 2017, opinaven que el nivell educatiu més alt que havien aconseguit era...

El 58 % de la població espanyola opina que ha superat el nivell d’estudis del pare i el 64 % pensa que ha superat el nivell educatiu de la mare.

Condicionants demogràfics

Els canvis poblacionals es poden produir per variacions motivades per canvis naturals i per moviments migratoris.

Porcentatge de població amb educació bàsica i superior

Educació

El nivell d’estudis a Espanya mostra més polarització que a la resta de la Unió Europea. Aquest indicador ofereix les dades que ho proven.

L’abandonament educatiu prematur reflecteix les desigualtats socials

Educació

Quins factors augmenten la probabilitat d’abandonar els estudis? Les notes baixes no són l’únic indicador d’un abandonament educatiu prematur.

Sobreeducats i descontents? Avaluació de les conseqüències de la sobreeducació

Educació

A Espanya, el 20 % dels treballadors estan sobreeducats per a les funcions que desenvolupen. Aquest estudi analitza com aquesta situació redueix la satisfacció en l’àmbit laboral.