Nova desigualtat a Espanya i noves polítiques per afrontar-la

Capítol

Nova desigualtat a Espanya i noves polítiques per afrontar-la

José Moisés Martín Carretero, Professor d’Economia i Emprenedoria de la Universitat Camilo José Cela Director de Red2Red Consultores. Director de Red2Red Consultores;

A Espanya, el mercat laboral, les polítiques fiscals poc redistributives i la vulnerabilitat davant del canvi tecnològic configuren un escenari en què la desigualtat i la pobresa poden arribar a cronificar-se i superar, així, la capacitat de mantenir la cohesió social que té l’estat del benestar. Davant d’aquesta realitat, han sorgit una sèrie de mesures de caràcter polític i econòmic per enfortir la cohesió i lluitar contra la pobresa que han anat guanyant pes en el debat públic. Aquest capítol fa una breu panoràmica del procés de transformació de les desigualtats a Espanya, dels nous patrons de desigualtat que han anat sorgint (treballadors pobres, llars amb fills en situació de pobresa, etc.), i també del menú d’opcions que l’agenda pública té damunt la taula a l’hora de portar a terme la tasca de mantenir la cohesió social i, fins i tot, d’enfortir-la. De manera complementària a les reformes del sistema social contributiu i a l’estat del benestar, s’han desenvolupat diferents estratègies d’ingressos condicionats, com ara les rendes mínimes d’inserció o els ingressos mínims garantits. Aquest capítol analitza, concretament, mesures com ara l’impost negatiu sobre la renda, el crèdit fiscal, la renda bàsica universal, la dotació de capital universal des del naixement i, fins i tot, la proposta de feina garantida. Convé reflexionar per conèixer aquestes mesures i determinar quina s’adapta més bé a les condicions econòmiques, socials, polítiques i culturals del nostre país. La pregunta decisiva que ens hem de fer és si posar en marxa aquestes polítiques ha de servir per complementar o bé substituir la reforma necessària del nostre estat del benestar.
Punts clau
       Un dels canvis més decisius que han experimentat les condicions socials al nostre país és el que s’ha produït en l’estructura generacional de la pobresa.
       El sistema fiscal espanyol, per comparació als dels països del nostre entorn, és un dels que genera menys redistribució.
       La digitalització de l’economia és un factor multiplicador de la desigualtat, perquè fa que la productivitat es concentri en molt poques empreses, i apareguin els fenòmens de la polarització i la flexibilització del mercat de treball.
       L’experiència internacional indica que els programes de transferències condicionades poden ser molt reeixits.
       Cal portar a terme una reforma en profunditat del sistema de protecció social espanyol per tal d’adequar-lo a les noves necessitats socials i econòmiques.

Desigualtats en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19: qui tenia la capacitat de resposta?

Hi va haver desigualtat en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19? Ho analitzem en aquest estudi comparatiu centrat en la producció i distribució d’investigacions i les col·laboracions entre països.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Entrar i sortir de la pobresa laboral a Espanya

Ja no n’hi ha prou amb tenir feina per sortir de la pobresa. Moltes llars, especialment amb menors, arrosseguen una pobresa laboral associada a salaris baixos o períodes d’inactivitat.

Risc de pobresa per a les persones en edat de treballar a Espanya

El risc de pobresa entre la població en edat de treballar va augmentar un 20 % durant la Gran Recessió. Quin paper hi tenen les transferències socials?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.