Des de Stockton fins a Chicago i Nova York: altres laboratoris de renda bàsica

Ana Berenguer, Vicepresidenta d’anàlisi i estudis de l’equip de desenvolupament econòmic de l’ajuntament de Nova York (NYCEDC)

Davant l’increment de la desigualtat i l’avanç tecnològic que polaritza el mercat laboral, diverses iniciatives als Estats Units han començat a apostar per estudiar la renda bàsica, especialment les administracions locals de les ciutats, que estan prenent posicions sense precedents. En destaca el programa pilot de Nova York, que proporciona als ciutadans un nivell d’ingressos garantit amb l’objectiu d’ajudar els participants en el programa a ajustar l’ús del temps entre el treball remunerat i la capacitació laboral o els programes educatius, per millorar les seves perspectives a llarg termini i els guanys futurs. Amb aquesta prova, a més, Nova York pretén impulsar el diàleg nacional i omplir els buits existents tant en el camp de la recerca com en el de la política als Estats Units. Independentment de la forma que adopti la renda bàsica, davant dels reptes que planteja la nova economia, un ingrés bàsic hauria de ser incondicional i proporcionar un salari mínim per mitigar la inseguretat econòmica quan hom perd la feina o es retalla la jornada laboral.
Punts clau
       Diversos grups a la ciutat de Nova York treballen amb institucions privades, acadèmiques i sense ànim de lucre per implementar solucions que augmentin la seguretat econòmica dels treballadors amb baixos ingressos i capacitar-los per millorar les seves opcions laborals i de vida.
       El corrent més recent de la renda bàsica universal és que no hauria de ser universal sinó una política més, dins una sèrie de mesures encaminades a garantir un ingrés mínim per als treballadors pobres.
       Davant l’actual administració federal republicana, les ciutats troben que han d’agafar la iniciativa i comencen a prendre decisions sense precedents.
       Un programa pilot de renda bàsica a Nova York podria impulsar el diàleg nacional i omplir els buits existents entre el camp de la recerca i el de la política als Estats Units.
       La proposta més estesa és finançar la renda bàsica a través de nous impostos o fluxos d’ingressos com ara la taxa Tobin o models de propietat pública, més que no pas augmentar els impostos progressius sobre els ingressos.
       Independentment de la forma que adopti la renda bàsica, davant dels reptes que planteja la nova economia, un ingrés bàsic hauria de ser incondicional i proporcionar un ingrés mínim per mitigar la inseguretat econòmica quan hom perd la feina o es retalla la jornada laboral.

Bones pràctiques

Propostes per reduir la pobresa infantil

Com es pot esquivar la transmissió intergeneracional de la pobresa? Analitzem propostes que defensen una prestació universal per fill i altres polítiques que proposen ajuts selectius a famílies pobres amb fills.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

L’impacte de la covid-19 sobre la fractura de gènere en les hores de feina efectives

La bretxa de gènere en hores treballades s’ha reduït durant la pandèmia, excepte entre els treballadors amb fills petits. Quines situacions personals hi ha darrere d’aquest comportament del mercat de treball?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.