Amb feina, però pobres

Evolució dels treballadors pobres a Espanya

Begoña Cueto, Universitat d'Oviedo

La reducció dels salaris a Espanya entre el 2010 i el 2014 va afectar, sobretot, els treballadors amb els sous més baixos. En general, la caiguda acumulada va fer que el salari medià el 2017 fos un 8,6% més baix que el corresponent al 2009. A més a més, factors com ara el gènere, l’edat o el nivell educatiu incideixen decididament en els nivells i l’evolució dels salaris.
Punts clau
       Els treballadors amb sous més baixos són els que han experimentat una davallada més gran d’ingressos. Entre el 2010 i el 2014, el salari medià va minvar un 5,2%, mentre que el salari del 25% de treballadors amb sous més baixos va caure un 7,5%.
       La lleugera recuperació salarial del 2016-2018 no ha compensat les pèrdues anteriors. En especial, el 25% de treballadors amb sous més baixos se situen 6,2 punts percentuals per sota del nivell salarial que tenien fa una dècada.
       La «pobresa laboral» concerneix més els joves, les persones amb nivells baixos de qualificació i les dones, que són, també, els col•lectius més perjudicats per la inestabilitat laboral (temporalitat i precarietat).
Han recuperat els treballadors el nivell salarial anterior a la crisi? Evolució dels salaris a partir del 2007 (base = 100): mediana, primer quartil i tercer quartil
Dones i joves, els més afectats

Hi observem que el salari de les dones se situa entorn del 80-85% del dels homes en tots els nivells salarials, la qual cosa reflecteix la fractura salarial per gènere. Més del 15% de treballadores són pobres el 2018, mentre que els homes voregen el 10%.

La proporció de treballadors pobres menors de 30 anys és un 10% més alta que en el cas dels treballadors adults (30-59 anys). Entre els 35 i els 59 anys hi ha una gran estabilitat al llarg dels anys: el percentatge de treballadors pobres se situa sempre entorn del 10%, amb màximes pròximes al 15%, molt lluny del 28% a què van arribar el 2014 els treballadors entre 25 i 29 anys.

Autora

Begoña Cueto , Universitat d'Oviedo

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Tecnologia, empresa i noves ciutats”

Cal humanitzar més la tecnologia? En aquest cicle coorganitzat amb la Fundació Knowledge Innovation Market Bcn (KIMbcn), debatrem sobre com la transformació digital ha de contribuir a la consecució d'objectius socials i mediambientals.

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

Activitat

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.