Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Margarita Torre, Universidad Carlos III de Madrid

En incorporar-se al món laboral, les dones han accedit en una proporció menor a les ocupacions manuals. A més, dins aquest grup, la presència femenina continua sent particularment baixa en sectors tradicionalment masculins com ara la mineria, la indústria, la construcció o el manteniment d’instal·lacions.
Punts clau
       A Europa, gairebé dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals (el 64,6%) són homes.
       La segregació per gènere no es redueix als països on la formació professional està més estesa. De fet, la formació professional no ha estat capaç d’integrar les dones en feines típicament masculines; en canvi, sí que ho ha aconseguit l’educació terciària amb disciplines com ara la medicina, el dret o l’arquitectura, en les quals actualment hi ha més equilibri de gènere.
       La segregació per gènere en el mercat laboral està molt relacionada amb factors individuals com són el nivell educatiu i l’ocupació dels pares, i, per tant, s’origina en les aspiracions que es formen en la infància i l’adolescència.
La masculinització de les ocupacions manuals

A Europa, la presència d’homes i dones en ocupacions directives i professionals està molt equilibrada. No obstant això, les dones han accedit en una proporció més gran a llocs administratius, comercials i del sector de serveis, i amb menys intensitat a les feines manuals.

Els fills i filles de pares i mares amb feines manuals tenen més probabilitat d’acabar fent aquesta mena de feines. En canvi, les filles de mares que tenien feines prestigioses són menys propenses a treballar en ocupacions manuals que no pas les altres, però un cop hi accedeixen, és més probable que trenquin amb els estereotips de gènere i ocupin llocs tradicionalment destinats als homes i que solen tenir millors condicions laborals.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.