Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Margarita Torre, Universidad Carlos III de Madrid

En incorporar-se al món laboral, les dones han accedit en una proporció menor a les ocupacions manuals. A més, dins aquest grup, la presència femenina continua sent particularment baixa en sectors tradicionalment masculins com ara la mineria, la indústria, la construcció o el manteniment d’instal·lacions.
Punts clau
       A Europa, gairebé dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals (el 64,6%) són homes.
       La segregació per gènere no es redueix als països on la formació professional està més estesa. De fet, la formació professional no ha estat capaç d’integrar les dones en feines típicament masculines; en canvi, sí que ho ha aconseguit l’educació terciària amb disciplines com ara la medicina, el dret o l’arquitectura, en les quals actualment hi ha més equilibri de gènere.
       La segregació per gènere en el mercat laboral està molt relacionada amb factors individuals com són el nivell educatiu i l’ocupació dels pares, i, per tant, s’origina en les aspiracions que es formen en la infància i l’adolescència.
La masculinització de les ocupacions manuals

A Europa, la presència d’homes i dones en ocupacions directives i professionals està molt equilibrada. No obstant això, les dones han accedit en una proporció més gran a llocs administratius, comercials i del sector de serveis, i amb menys intensitat a les feines manuals.

Els fills i filles de pares i mares amb feines manuals tenen més probabilitat d’acabar fent aquesta mena de feines. En canvi, les filles de mares que tenien feines prestigioses són menys propenses a treballar en ocupacions manuals que no pas les altres, però un cop hi accedeixen, és més probable que trenquin amb els estereotips de gènere i ocupin llocs tradicionalment destinats als homes i que solen tenir millors condicions laborals.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Impost sobre successions i impost sobre la renda: quant s’hauria de pagar?

Una anàlisi experimental dels tipus fiscals preferits en diverses menes d’impostos, en diversos supòsits de renda del contribuent i d’herència, i tenint en compte la percepció de la pròpia posició en la distribució de la renda.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.