Pateixen alguna penalització les mares a les promocions laborals?

Els costos ocults de la flexibilitat laboral

Irina Fernandez-Lozano, Juan-Ignacio Martínez-Pastor i Teresa Jurado-Guerrero, UNED
M. José González, UPF

A les promocions i ascensos a llocs de responsabilitat, les dones amb fills no pateixen directament cap penalització. Sí que en pateixen, en canvi, els treballadors –tant homes com dones– que opten per flexibilitzar la jornada laboral amb una reducció horària o bé el teletreball. Hi ha, doncs, una penalització indirecta. Si les mares acostumen a obtenir menys ascensos és perquè són les que fan més ús de les mesures de flexibilitat amb relació als horaris de la feina i les condicions de treball.
Punts clau
       Contràriament a allò que podríem pensar, a l’hora d’aconseguir una promoció a la feina, en igualtat de condicions laborals, les treballadores amb fills obtenen puntuacions més elevades que no pas els homes sense fills. Això s’explica per la percepció existent que el seu grau de competència és més elevat.
       Els candidats (homes o dones) que teletreballen dos dies per setmana reben valoracions més baixes de cara a ascendir a la feina que no pas els que treballen cada dia des de l’oficina de manera presencial.
       Els treballadors que tenen una reducció de jornada d’una hora diària estan més mal posicionats a l’hora d’obtenir una promoció a la feina que no pas els que fan la jornada habitual de 40 hores setmanals o bé tenen la jornada laboral ampliada de 45 hores.
       Aquest estudi analitza els ascensos o promocions a llocs de treball intermedis amb responsabilitats de supervisió (no a llocs directius) en empreses espanyoles mitjanes i grans.
       S’ha emprat una metodologia experimental per evitar els biaixos de desitjabilitat social.
La flexibilitat laboral incideix en les promocions laborals

En el cas d’igualtat d’aptituds, a les valoracions emprades per a les promocions laborals penalitza més el fet de tenir una reducció de jornada, que no pas ser dona o tenir fills. El fet de ser dona o tenir fills, doncs, no provoca cap penalització ni cap reducció de les probabilitats d’aconseguir ascensos laborals per se. Amb tot, sí que hi ha una penalització indirecta: una de les raons per les quals les mares obtenen menys ascensos és perquè són les treballadores que opten més per flexibilitzar els horaris i les condicions laborals.

Autors

Irina Fernandez-Lozano, Juan-Ignacio Martínez-Pastor i Teresa Jurado-Guerrero , UNED
M. José González , UPF

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Bones pràctiques

El disseny de les prestacions per fill a càrrec: la importància de les deduccions fiscals reemborsables

Les prestacions per fill milloren la situació econòmica de les famílies i semblen positives per augmentar la taxa de fecunditat. Com es poden dissenyar amb eficiència?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.